zondag 20 april 2008

De mentale voorbereiding

De mentale voorbereiding voor mijn eerste marathon is begonnen. Toevallig eigenlijk. Nog geen week na de beslissing mee te lopen in New York, verdrijf ik in de Amsterdamse Bijenkorf een momentje wachten op plassende kinderen met een bezoekje aan de boekenafdeling. Er brandt namelijk nog een boekenbon in mijn portemonnee. Tien euro die niet rendeert omdat die nog altijd ongelezen is.

MarathonloperMijn oog valt op 'Marathonloper' van Abdelkader Benali. Ik blader. 42 hoofdstukken, elk hoofdstuk een kilometer. Prachtige zinnen, de bladzijden zuigen me naar binnen. Ik reken af.

Ondertussen de eerste zeven kilometer meegelopen. Wandelende gedachten, de twijfel, de communicatie met je eigen lichaam... ik herken meteen veel van wat de auteur beschrijft. Meer als het uit is. Meer als de literaire 42 kilometers en 195 meters erop zitten.

Geen opmerkingen: