zaterdag 27 september 2008

Toevallige ontmoetingen



Vorige week in de 30 km-wedstrijd in Hilvarenbeek liep ik het grootste deel van het parcours op met een Belg van wie ik de naam pas ontdekte in de wedstrijduitslagen: Dirk.

Ik kende het fenomeen al van het fietsen. De een sluit aan bij de ander, er wordt zonder woorden een afspraak gemaakt elkaar op kop af te lossen en samen ga je uiteindelijk harder dan je alleen had gegaan. Waar fietsers - zo is mijn ervaring althans - het laten bij nonverbale communicatie (het geluid van het schakelen of het leegsnuiten van de neus) - kwam er bij ons zowaar een gesprekje op gang. Onderwerp uiteraard: lopen. Geen handen schudden en even voorstellen... gewoon meteen op de man af: "Ergens voor aan het trainen?" De rest volgt dan vanzelf.

Tussen de tien en de twintig kwam ik lekker op stoom. Mijn running mate bleef volgen en soms liepen we naast elkaar. Na de twintig zakte ik wat in. Te voortvarend aan de slag gegaan. De rollen waren nu omgedraaid. Enkele keren leek het helemaal gedaan. Maar Dirk ging er niet als een speer vandoor. Hij hield in, maar niet teveel, en wist me zo zonder woorden te motiveren aan te haken en vol te houden. Dat ging zo door tot aan de finish, waar ik hem bedankte voor deze sportieve en vriendelijke samenwerking.

Achteraf bleken we samen op de foto te staan. Via Google zocht ik Dirk op. Zijn naam plopte hier en daar op het scherm (met bezigheden op het gebied van onderwijs en communicatie, net als ik), maar nergens in combinatie met een e-mailadres. Dirk stond echter als bestuurslid vermeld op een website, waarop wel een e-mailadres van een collega stond. Dus: mailtje gestuurd met foto's én de vermelding van wat we meer gemeen hadden dan alleen hardlopen.

Een paar dagen later kwam er een mailtje terug: "Ik was heel verbaasd (...) Bedankt voor de moeite. Ik vind het ontzettend leuk. (...) Had nog heel lang kunnen babbelen met jou over gezamenlijke interesses (...) Die 30 km was duidelijk te kort!"

Hardlopen is een individuele sport, maar dat sluit toevallige ontmoetingen niet uit...

Geen opmerkingen: