zaterdag 27 september 2008

Mijn voorbereiding...

Eind februari besloot ik om mee te gaan naar New York. Het werd tijd het lopen dan wel wat serieuzer aan te pakken. Mijn motto was vanaf het begin: 'Niet te snel, anders is het zo vlug voorbij'. Maar je moet die 42,195 kilometer natuurlijk wel zien vol te houden. En ik wil natuurlijk ook niet dat straks Jan en alleman op mijn eindtijd reageert met: "Ja, zo kan ik het ook!"

Mijn aanpak is tot nu toe als volgt...

1. Ik maak gebruik van de mogelijkheden om te lopen, maar probeer ook de onmogelijkheden te accepteren. Er zijn soms belangrijkere zaken.
2. Sinds het kan: elke week een keer 20 kilometer of meer, elke maand een keer 30 kilometer of meer.
3. Werken met HUP-doelen. Haalbaar, uitdagend en plezierig.
4. Ervoor zorgen dat ik liefst elke week wat te vieren heb: een nieuw pr binnen de opbouw van mijn training. De ene keer is dat de snelheid op een bepaalde afstand, de andere keer de totale afstand over een week. Wat ook gevierd mag worden: een schitterend idee opgedaan hebben tijdens de training.
5. Mentale voorbereiding: het parcours van New York heb ik al vele keren bestudeerd, ik lees ervaringen van anderen of luister naar hun verhalen.
6. Experimenteren en daarvan leren. Schoenen, voeding, drinken, accessoires zoals een drinkbelt en een washandje als transpiratiewisser... het marathonlopen is nieuw voor me, dus het is nog zoeken naar wat bij mij past.
7. Mezelf belonen. Dus na die intensieve training: een extra lange warme douche, een fris pintje voor het slapen gaan.
8. Luisteren naar mijn lichaam: niet doorgaan bij pijn, rust inlassen bij ernstige vermoeidheid.
9. Meten is weten. Ik registreer al mijn trainingen met de Garmin Forerunner 305 en probeer patronen te ontdekken in de gegevens.
10. Blijven genieten in alle opzichten: mooie, afwisselende routes zoeken, lekker eten en drinken (ook al bevat m'n hedonistische dieet elementen die volgens de boekjes taboe zijn).

Geen opmerkingen: