zondag 5 oktober 2008

Finishen als een jonge god



Antoine Rongen liep in 2000 de New York City Marathon. In 'Finishen als een jonge god' beschrijft hij gepassioneerd over zijn voorbereidingen en de ruim 42 kilometer lange weg naar die ultieme finish van zijn eerste marathon. Hij doet dat met humor. Zo vertelt Rongen dat hij een deel van zijn training als krantenbezorger deed: vroeg op, kranten mee in een buggy... een intervaltraining van 7 kilometer en nog betaald ook. In het boek is de auteur 42 jaar (net als ik nu), journalist (net als ik), aanvankelijk een beetje sceptisch over dat rare loperswereldje en alles wat ermee samenhangt (net als ik). Kijk, zo schep je een band met je lezer.

Het boek bevat ook een scheut filosofie. Zo beschrijft Rongen acht wegen die samen de 'mindset' vormen om dat ene doel te bereiken. Gaandeweg de 'route' voelt Rongen hoe hij verandert: hij heeft minder (!) slaap nodig, is letterlijk en figuurlijk opgeruimder en wint langzaamaan het zelfvertrouwen dat nodig is om het avontuur aan te durven. Verder veel treffende citaten en aandacht voor wat lopen kan betekenen voor hen die minder geluk hebben met hun fysieke of geestelijke gezondheid.

Als aanstaande debutant ben ik in dit soort boeken op zoek naar tips, naar houvast... Rongen geeft er enkele die ik nog niet gehoord had: stop je loopspullen in je handbagage (stel dat je koffer verloren raakt!), maak contact met het publiek en de bands langs de lijn als je een dipje voelt; zij zullen je mentaal oppeppen, en tot slot: visualiseer je finish keer op keer (marathonlopen is ook een denksport!).

Geen opmerkingen: